Kontingens: Alting kan være anderledes
Eleven er usikker på det stof, som den selv har valgt ud som det mest relevante, da det jo har været op til eleven selv at udvælge det og kun har haft sig selv som reference-punkt.
- (hvordan ved man det er det rigtige, kunne jeg ikke lige så godt have valgt noget andet?)
Luhmann: Kontingens reduceres gennem kommunikation! Vigtigt at spørge til eleven, og få indblik i deres synspunkt for deres valg, og hvad de ikke kan se.
(F.eks hvad fik dig til at vælge netop det?, hvorfor mener du det? Osv)
→ Iagttagelse af 2.orden. Kommunikationen retter sig ikke mod det, som eleven iagttager, men imod det iagttageren (eleven).
Final thought: Læreren kan kun bidrage til elevernes tænkning ved kommunikation og kun få indsigt i deres læring gennem kommunikation.
Kritik af Luhmann
- hans univers er for abstrakt og kompliceret
- System-omverden er for naiv
Bøger
På dansk af Luhmann
- Massemediernes realitet, 2002
- Sociale systemer, 2000
- Tillid, 1999
- Iagttagelse og paradoks, 1997
- Autopoiesis 2, 1995
- Kunstsystemets evolution, 1994
Introduktioner
- Kneer, Georg og Nassehi, Armin, Niklas Luhmann - Introduktion til teorien om sociale systemer, 1997
- Andersen, Niels Åkerstrøm - Diskursive analysestrategier, 1999 (et kapitel om Luhmann)
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.