Innovation
Der tales meget om innovation, innovationshøjde, måling af innovation osv., men tilfældet er ofte at innovation ikke lader sig så nemt definere, hvilket utallige eksempler i litteraturen bevidner.
En definition som i mange tilfælde giver en brugbar og letforstålig forståelse er:
Innovation er opfindelser og ideer omsat til produkter eller tjenester, som er bragt til markedet
Bemærk at ovenstående definition ikke taler om markedsgevisnt eller profit. Innovation peger altså hverken mod et over- eller underskud.
Innovation er ikke nødvendigvis forbundet med et højt teknologisk produktniveau. Der sker innovation indenfor selv helt simple ting, der ikke kræver længerevarende uddannelser for at kunne håndteres eller betjenes.
En kuglepen er et glimrende eksempel på dette, ligesom kuglepennen er et godt eksempel på skridtvis og radikal innovation. Kuglepennens grundlæggende form har ikke ændret sig synderligt siden markedsintroduktionen for mange år siden, men teknologien (mekanikken og blækket for eksempel) i kuglepennen er konstant blevet forfinet til et niveau i dag, hvor selv billige kuglepenne skriver ganske udmærket (skridtvis innovation). Da kuglepennen kom på markedet var den derimod en endog særdeles radikal innovation som skriveredskab betragtet.
Innovation kan foretages på mange parametre og ikke, som det oftest falder naturligt, blot ved at ændre på produktets udformning. Der er utallige eksempler på innovativ markedsføring, positionering, fremføringsprocesser), osv.
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.