Er intelligens arveligt ?
Om intelligens er arveligt, undersøges ved at måle IK hos personer med forskellig grad af slægtskab. Det kan være en- og tveæggede tvillinger, eller bortadopterede børn, eller allerbedst: enæggede tvillinger der er bortadopteret til hver sin familie.
Hvis man undersøger dette hos skolebørn, finder man typisk, at ca. 50 % af variationen i intelligens kan forklares af arvelige faktorer. Men intelligensen stabiliseres først senere, omkring 18-års alderen, og hvis man laver tilsvarende undersøgelser af voksne, finder man at intelligens er arvelig til en grad af 60 - 90 %. Arveligheden synes at være størst for den rumlige intelligens. Hvilken procentdel man når frem til, afhænger af variationen i miljøet. I et land hvor det intellektuelle miljø er meget ensartet, f.eks. et land som Danmark med en relativt ensartet kvalitet i skolevæsenet, betyder variationer i miljøet relativt lidt, og her finder man derfor at arvelige faktorer bestemmer en relativt høj procentdel af variationen i intelligens.
Den gennemsnitlige intelligens i befolkningen har været stigende i mange år. Resultatet af IK-målinger af værnepligtige er, at gennemsnittet er steget med hvad der svarer til ca. 10 IK-points siden 1950. Det betyder at den gennemsnitlige intelligens, der per definition svarer til IK = 100, hele tiden forskydes opad. Denne forskydning over tiden kaldes Flynn-effekten, og man kender ikke forkalringen på den. De seneste oplysninger fra Danmark har dog vist, at stigningen i de værnepligtiges IK stoppede midt i 1990´erne, og siden da er IK endda begyndt at falde igen.
Se også
Kilder/henvisninger
- Gottfredson, Linda S. (1998, Winter). The general intelligence factor. Scientific American Presents, 9(4), 24-29. [1]
- Hvorfor er mennesket intelligent?
- PISA scores transformed into IQ in comparison to IQ values in the book "IQ and the Wealth of Nations" by Richard Lynn and Tatu Vanhanen
- Definitionen på intelligens kommer fra bogen: Desmond Morris, Forstå din baby, Politikens forlag, 1993, side 135 (Originalens titel: Babywatching).
- DR Tema: Hjernen
- Science News Week of May 8, 2004; Vol. 165, No. 19 , p. 291: Words in the Brain: Reading program spurs neural rewrite in kids Citat: "..."Good teaching can change the brain in a way that has the potential to benefit struggling readers," says pediatrician Sally Shaywitz of Yale University School of Medicine..."
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.